Waarom LinkedIn onmisbaar is in jouw salesproces

 

LinkedIn wordt lang niet altijd op waarde geschat. Bedrijven zien koud bellen vaak als dé methode om in korte tijd zoveel mogelijk potentiele klanten te benaderen.  Dit deed ik ook een aantal jaar geleden. Nu gebruik ik LinkedIn als marketing- en salesmiddel.

Niet duwen, maar (aan)trekken  

Klanten zijn voor productinformatie niet meer afhankelijk van een accountmanager, ze verzamelen die informatie gewoon zelf. Online natuurlijk. De klant weet exact wat er allemaal te koop is. Door die ontwikkeling is het belangrijk dat jij niet je eigen verkoopproces centraal stelt, maar het aankoopproces van de klant.

Laat ze maar kopen 

Hoe doe je dat? Door waarde toe te voegen. Sales draait meer en meer om empathie, vertrouwen en inzicht. De klant heeft blijkbaar een verlangen, of een probleem. Waarom heb jij de oplossing? Tell them en vergeet niet aandacht te besteden aan jouw eigen online identiteit. Een leadstrategie op LinkedIn zonder een goede profilering, zonder ‘geven’, is net zoiets als koude acquisitie. 

Nog meer voordeel

1. Alle zakelijke beslissers zitten op LinkedIn, dus je hoeft de receptionistes en secretaresses niet te passeren.  

2. Je kunt klanten helpen door (gratis) kennis te delen. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper, e-book of infographic. Dit wekt vertrouwen en het laat zien dat jij de expert bent.

Let’s go

Ga actief aan de slag met LinkedIn zodat je top of mind bent en blijft bij jouw netwerk. Deel interessante artikelen, like posts binnen én buiten je netwerk, reageer en breid zo je netwerk uit.